computer

computer

software-network-aplication-IT
computer

computer

software-network-aplication-IT

کارت گرافیک و خرابی آن

1. GPU یا پردازنده گرافیکی که توسط nVidia تولید شده است این GPU دارای فرکانس 500 مگاهرتز میباشد که در مقایسه با سرعت CPU ها نرخ بسیار پایینی است بنابر این میتوان نتیجه گرفت که فشار کاری GPU بر خلاف CPU زیاد نیست . مدل این پردازنده گرافیکی ، Geforce FX 5800 Ultra است .



2. در تصویر 4 چیپ مربع شکل دیده میشود که علاوه بر این، 4 چیپ دیگر نیز دقیقا در زیر برد جایسازی شده است ، این چیپ ها در مجموع رم های کارت گرافیک هستند ، GPU نیز همانند CPU برای پردازش اطلاعات نیاز به رم دارد ، رم های کارت گرافیک پرسرعت تر نسبت به رم های نصب شده بر روی مادربرد میباشند. رم های این ک ارت با سرعت 1000 مگاهرتز DDR2 کار میکنند . GPU از طریق یک باس پر سرعت به رم ها متصل است و داده های خود را با آنها مبادله میکند این باس پرسرعت از میان 6 یا 8 لایه مدار کارت گرافیک به هریک از چیپ های رم ختم میشود و رم ها را به GPU متصل میکند ، بنابر این باس را میتوان به یک اتوبان تشبیه کرد که در آن داده ها از مقصد GPU به مبدا RAM یا بر عکس فرستاده میشوند ، عرض این باس در کارت گرافیک های مختلف متفاوت است ، کارت بالا دارای عرض 256باس حافظه بیتی است یعنی با 256 سیم مسی به رم ها متصل است (خوشبینانه)! معادل این در مثال ما ، بدین معنا خواهد بود که در اتوبان ما 256 لاین برای عبور خودرو وجود دارد ، بنابر این با اتوبان بسیار پهنی روبرو هستیم ، هرچه عرض این باس بزرگتر باشد پهنای باند حافظه کارت گرافیک نیز بیشتر خواهد بود و کارت گرافیک در یک لحظه میتواند داده های بیشتری را به رم ارسال یا دریافت کند ، در صورتی که این باس عرض مناسب با سرعت GPU را نداشته باشد ، GPU در هنگام دریافت داده های خام و ارسال اطلاعات پردازش شده به رم با تاخیر مواجه خواهد بود . به این باس حافظه که در اینجا اشاره شد Memory Interface کارت گرافیک گفته میشود . در تمامی GPU های nVidia و اکثر GPU های ساخت ATi برای سهولت کنترل باس حافظه ، این باس عریض را به چهار قسمت مساوی تقسیم میکنند و هر قسمت یک کانال مینامند ، به عنوان مثال کارت گرافیک نشان داده شده در تصویر دارای یک Memory Interface چهار کاناله میباشد ، هر کانال 64 بیت از باس را به خود اختصاص میدهد تا در جمع تعداد بیت های 4 کانال به رقم 256 برسیم . استفاده از معماری 4 کاناله مزیت های زیادی دارد در عین حال که این امکان را برای سازندگان کارت گرافیک فراهم می آورد تا به دلایل اقتصادی تعداد کانال های حافظه را نصف کنند . البته ساختار گذرگاه و کنترلر حافظه در سری جدید GPU های ATI به کلی تغییر کرده است که در مقاله Radeon X1000 ضد‌حمله ATI (لینک به مقاله ) آن را تشریح کرده‌ایم .



3. چیپ دکودر آنالوگ به دیجیتال ساخت شرکت Philips که وظیفه اصلی اش تبدیل تصاویر آنالوگ کپچر شده به دیجیتال قابل پردازش توسط GPU می‌باشد، این چیپ فقط بر روی کارت گرافیک هایی موجود است که دارای ورودی ویدیو هستند مکان اتصال فیش ویدیو هم در بخش شماره 7 نشان داده شده است .



4. کانکتور DVI که بر روی اکثر کارت گرافیک های جدید موجود است ، این کانکتور ویژه اتصال به LCD طراحی شده ، هرچند که اغلب LCDهای ارزان قیمت با کانکتور 15 پین آبی رنگ معمولی به نام d-Sub به کارت گرافیک وصل می‌شوند.



5. چیپ tdms ساخت کمپانی Silicon image نوعی دیکدر DVI که وظیفه اصلی اش تهیه سیگنالهای دیجیتال مورد نیاز کانکتور DVI برای اتصال به LCD است .



6. کانکتور d-Sub به رنگ آبی با 15 پین برای اتصال به کارت گرافیک به مانیتورهای CRT .



7. پورت ViVo که به کمک یک جک میتوان از خروجی TV و ورودی ویدیو کارت بهره مند شد . 



8. محل اتصال کانکتور برق molex این کارت گرافیک به دلیل توان بالای الکتریکی خود با یک کانکتور برق مجزا علاوه بر برق AGP تغذیه میشود .


منبع دی وی بی


در مورد خرابی کارت گرافیک و علت آن چه میدانید؟


کارت گرافیک وظیفه تصویر دهی سیستم به مانیتور را بر عهده دارد.

اما علت های خرابی کارت گرافیک و روش تشخیص خرابی کارت گرافیک چیست؟

علت خرابی کارت گرافیک :

1-خرابی منبع تغذیه که در نتیجه آن برق خرجی از مادربورد به کارت گرافیک بیش از اندازه باشد.

2-مادربورد وقتی خراب باشد و برق بیش از اندازه و نیاز قطعات به آنها بدهد باعث خراب شدن قطعات و سوختن آنها می شود.

3-حرارت بالای ناشی از پردازش گرافیکی زیاد که بر اثر عدم تهویه حرارت مناسب و در نتیجه بلند شدن چیپست از روی بورد گرافیک می باشد.

4- خرابی ناشی از ضربات فیزیکی

5- خدشه وارد کردن بر روی پایه های برنجی کارت گرافیک

روش تشخیص خرابی کارت گرافیک  :

1- صفحه مانیتور به صورت راه راه خطهای افقی و یا عمودی بر روی آن می افتد.

2- شنیدن بوق های بلند از مادربورد و تصویر ندادن سیستم بعد از روشن شدن.

3-سیستم روشن می شود محیط بوت و داس DOS به راحتی قابل دیدن است  اما در هنگام ورود به ویندوز و افزایش پردازش پردازنده چیپست کارت گرافیک سیستم هنگ می کند و وارد ویندوز نمی شود.

4- درر بعضی از مادر بوردها دیده میشود که سیستم هیچ بوقی نمی زند این به خاطر خرابی مادر بورد نیست بلکه بعضی از مادر بورد ها برای خرابی کارت گرافیک بوق و یا هشداری را در بایوس BIOS مادر بورد تعبیه نشده است.